WEKO3
インデックスリンク
アイテム
家政学とリベラルアーツ教育 ―家政系女子大学の学生に適したアクティブラーニングの研究―
https://doi.org/10.57349/0002000175
https://doi.org/10.57349/000200017544cb7f62-c7f8-4aae-9d7d-1e32a968c666
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-08-30 | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | 家政学とリベラルアーツ教育 ―家政系女子大学の学生に適したアクティブラーニングの研究― | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
タイトル | ||||||||||||
タイトル | Home economics and liberal arts education - Study of active learning methods for students studying home economics in women's university - | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
言語 | ||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 家政学 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | リベラルアーツ教育 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | アクティブラーニング | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | 対話 | |||||||||||
キーワード | ||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||
主題 | キャリア形成 | |||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||
ID登録 | ||||||||||||
ID登録 | 10.57349/0002000175 | |||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||
著者 |
黒田, 久夫
× 黒田, 久夫
|
|||||||||||
抄録 | ||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||
内容記述 | Considering the transition of the role of women in the modern society, and the needs and demands of social advancement of women and the practice of gender-equal society,it is crucial to find an effective way to educate young women in the tertiary education. Here I propose the introduction of principles and educational methods of liberal arts into home economics, to encourage young students studying home economics in women’s university to build professional careers such as administrative and leading roles in the society. To do so I practiced ‘critical thinking’ and ‘dialog’ in the study of food area of home economics and examined the effect of active learning into the classes. Introducing active learning improved difficulty in dealing with logical thinking, helped to understand ‘why and how’, rather than the memorization of technical terms; a pair and/or team work made them to realize how difficult and important to communicate with others more than merely mastering the knowledge and skills of foods. Text data mining of questionnaires from students experienced active learning indicated that it was effective in improving attitude toward subjective learning and career development. | |||||||||||
言語 | en | |||||||||||
書誌情報 |
ja : 東京家政学院大学紀要 en : Journal of Tokyo Kasei Gakuin University 号 58, p. 69-79, 発行日 2018-08-31 |
|||||||||||
出版者 | ||||||||||||
出版者 | 東京家政学院大学 | |||||||||||
言語 | ja | |||||||||||
ISSN | ||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||
収録物識別子 | 2186-1951 | |||||||||||
DOI | ||||||||||||
識別子タイプ | DOI |