ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌論文
  2. 現代児童学研究
  3. 第4巻第1号(通巻第4号)

理科教育におけるICTの活用と展望

https://doi.org/10.57349/0002000103
https://doi.org/10.57349/0002000103
89309b10-642e-417f-8570-7f7e00429d85
名前 / ファイル ライセンス アクション
2434-9178_4(1)_29-35.pdf 2434-9178_4(1)_29-35.pdf (1.3 MB)
license.icon
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2023-11-17
タイトル
タイトル 理科教育におけるICTの活用と展望
言語 ja
タイトル
タイトル ICT utilization in science education: a review
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 理科教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 ICT活用
キーワード
主題Scheme Other
主題 デジタルデバイス
キーワード
主題Scheme Other
主題 デジタル教材
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 science education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 ICT utilization
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 digital devices
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 digital teaching materials
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.57349/0002000103
ID登録タイプ JaLC
著者 末松, 加奈

× 末松, 加奈

ja 末松, 加奈

ja-Kana スエマツ, カナ

en Suematsu, Kana

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Society5.0時代の新たな教育にむけて、GIGAスクール構想をはじめとし、教育現場の ICT活用が急速に拡大している。1985年に教育用コンピュータの整備予算が配分されて以降、ICT環境整備の充実に伴い、理科教育においても ICTの活用がすすめられてきた。本稿では、これまでの理科教育における ICT活用の実態を主要国内学術論文誌である理科教育学研究および科学教育研究をもとに整理するとともに、3つの学習場面(一斉学習、個別学習、協働学習)毎に ICTの活用内容について検討した。その結果、学習場面毎に ICT活用状況は異なっており、特に協働学習場面における活用実践事例は少なく、その理由として一人1台の端末や無線 LAN接続環境などの整備の遅れがあることが示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The use of ICT in education is rapidly expanding, including the GIGA school concept, toward new education in the Society 5.0 era. Since the allocation of funds for the development of educational computers in 1985, the use of ICT in science education has been promoted in line with the enhancement of the ICT environment. This paper summarizes the actual status of ICT use in science education to date, based on major domestic academic journals such as Journal of Research in Science Education and Journal of Science Education in Japan, and examines the content of ICT use in each of three learning situations (simultaneous learning, individual learning, and collaborative learning). As a result, it was found that ICT use differs in each learning situation, and in particular, there are few examples of ICT use in collaborative learning situations, suggesting that the reasons for this are delays in the development of one terminal per student and wireless LAN connection environments.
言語 en
bibliographic_information ja : 現代児童学研究
en : Study of Contemporary Pedology

巻 4, 号 1, p. 29-35, 発行日 2022-06-01
出版者
出版者 東京家政学院大学 現代生活学部 児童学科内 現代児童学研究会事務局
item_10001_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2434-9178
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-11-17 08:48:49.768198
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3