@article{oai:kasei-gakuin.repo.nii.ac.jp:02000092, author = {越山, 沙千子 and Koshiyama, Sachiko and 渡邊, 佐恵子 and Watanabe, Saeko and 吉永, 早苗 and Yoshinaga, Sanae and 新開, よしみ and Shinkai, Yoshimi and 立川, 泰史 and Tachikawa, Yasushi}, issue = {1}, journal = {現代児童学研究, Study of Contemporary Pedology}, month = {Dec}, note = {本研究では、音楽・身体・造形の専門性の融合を目指した領域「表現」の専門的事項に係る科目について、15回の授業分析を実施した。共担による授業により、教員間の連携だけではなく、学生の表現から次の授業内容が構成され、授業全体の一体感が創出された。一方学生は、他の学生とのかかわりの中で試行錯誤しながら他者に思いを伝えたり受け止めたりする中で、イメージの幅を広げ、活動を展開していた。コメントシート及びポートフォリオからは、表現における即興性、表現のプロセス、コミュニケーションといったキーワードが見出され、学生が表現の活動を通し、視覚・聴覚・触覚と身体性の統合を実感している様子がうかがえた。, The purpose of this study is to examine the effect of "Expression" education conducted by omnibus teaching series. What was clarified from the examination is that the students' possibilities of expressing something have expanded by the omnibus education. It is conceived that such effect has been caused by the relationship among teachers and students. Therefore, the teachers should pay attention to the development of their students' expression activities in various ways. At the same time, teachers should share lessons with other teachers, and understand the expertise of other specialty. Furthermore, it is important to make use of the class observation to the next class. It is desirable for the teachers to collaborate and improve their lessons together by maintaining expertise. The integration of various expertise will contribute the development of "Expression" education.}, pages = {13--25}, title = {領域「表現」科目(専門的事項)の授業構成に向けての提案―専門性の融合を目指した授業実践の分析から―}, volume = {3}, year = {2020}, yomi = {コシヤマ, サチコ and ワタナベ, サエコ and ヨシナガ, サナエ and シンカイ, ヨシミ and タチカワ, ヤスシ} }